Skip to main content

Hypersenzitivní dítě a jeho den ve škole

Náhodný dotyk v autobuse či hlasitý zvuk z ulice vnímá jako velmi nepříjemný až bolestivý. Školní hřiště nebo třída přes přestávku jsou zdrojem rušivých hlasů, ruchů a nesnesitelného chaosu. Každá malá změna ve stabilním denním programu ji vykolejí. Takový je běžný den hypersenzitivní Táni s poruchou senzorického zpracování.  ...

Poruchy senzorického zpracování a chování dítěte ve školním prostředí

Článek speciální pedagožky PaedDr. Jany Hrčové, Ph.D. přibližuje projevy poruch senzorického zpracování v prostředí školy. V textu se dozvíte, že děti s poruchou senzorického zpracování mohou vykazovat příliš vysokou i nízkou citlivost na smyslové podněty a přečtete si jak tyto odchylky ve smyslovém vnímání zasahují do aktivit v rámci školního vyučování....

Senzorická integrace u dětí s poruchou autistického spektra

Senzorická integrace je schopnost mozku správně zpracovat příchozí podněty a umožňuje člověku vytvářet tzv. adaptivní odpověď. Dysfunkce v senzorické integraci se pak projeví jako potíže v chování, motorice nebo dalších oblastech. Záměrem příspěvku PaedDr. Jany Hrčové, Ph.D. je zaměřit se na dysfunkce senzorické integrace u dětí s poruchou autistického spektra, popsat možné důsledky takových potíží a uvést možnosti podpory dětí v oblasti smyslového vnímání, s důrazem na terapii senzorické integrace podle A. Jean Ayres....

Snoezelen funguje aneb přenos pozitivních návyků do práce ve třídě

Už druhý školní rok jsou žáci naší speciální školy v Ružomberku cíleně provázeni a podporováni v multisenzorické místnosti Snoezelen certifikovaným speciálním pedagogem. Jedná se zejména o naše děti s autismem, žáky s vícenásobným postižením a některé žáky varianty B. V místnosti trávíme jednotlivě každý týden 30 až 40 minut, přičemž se nezaměřujeme jen na odpočinek, ale Snoezelen se snažíme co nejvíce využívat k rozvoji jednotlivých dovedností a cílenou relaxaci....

Senzorická integrace a podpora řečových funkcí

Příspěvek PaedDr. Jany Hrčové, Ph.D. pojednává o senzorické integraci jako jednom z klíčových faktorů pro vývin a fungování dítěte v každodenním životě. Vysvětluje teorii senzorické integrace, hledá souvislosti mezi senzorickou integrací a řečí. Popisuje projevy dysfunkcí senzorické integrace a popisuje základy terapie senzorické integrace, která je použitelná i v práci logopeda, protože dysfunkce senzorické integrace a problémy s řečí mohou být vzájemně provázané....

Barevná či bílá místnost Snoezelen?

Stále častěji se ke mně dostávají dotazy, zda při budování multisenzorické místnosti Snoezelen zachovat původní myšlenku a udělat vše bílé, nebo zda se přizpůsobit trendům a místnost vymalovat tlumenými pastelovými barvami a vybavení zvolit pestré, kontrastní, tak jak je nabízí mnoho dodavatelů např. pro mateřské školy…...

Úvod do teorie senzorické integrace

Článek vysvětluje základní východiska teorie senzorické integrace, která osvětlila vztah mezi smyslovým zpracováním a chováním. Text přibližuje správné fungování senzorické integrace (smyslového zpracování) a poukazuje i na problémy, které nastanou, jestli tato schopnost nefunguje optimálně. Vysvětluje také jak může vhodná stimulace ve Snoezelen místnosti pomoci osobám s poruchami senzorické integrace....