V článku najdete užitečné tipy na využívání UV pomůcek na stimulaci různých smyslů ve Snoezelen místnosti.
Charakteristika
UV lampy se používají v tmavých místnostech mnoho let. Nedávno se staly součástí multisenzorických místností jako UV koutky nebo galerie. Některé místnosti byly rozděleny tlustými závěsy, bílým na jedné a černým na druhé straně tak, že jedna místnost byla rozdělena na dvě – tedy světlou a tmavou. Další z možností je přenosná UV skříňka. Jde o malou černou schránku se zabudovanou UV trubicí. Jelikož je přenosná, dá se využít na různých místech a umístit na stůl pro práci zblízka. Někteří lidé však mohou upřednostňovat být obklopeni tmou a vidět fluoreskující předměty na větší ploše.
Upozornění
- nedívejte se přímo do světla – lampu skloňte nebo kolem trubice s UV světlem vytvořte kryt
- UV světlo nepoužívejte po masáži s určitými éterickými oleji – např. bergamotové silice, která dělá pokožku citlivější na UV záření a může způsobit spálení kůže; před použitím éterických olejů se poraďte s aromaterapeutem
- některé léky rovněž zvyšují citlivost na UV záření – zkontrolujte, jaké medikamenty a léky na prevenci účastníci užívají
- zdá se, že existuje pouze malá shoda na tom, co se považuje za bezpečné; jako pravidlo používejte UV světlo pouze 30 minut najednou, nebo pokud cítíte podrážděnost očí nebo vás začíná bolet hlava, sezení zkraťte; u personálu je větší pravděpodobnost vystavení UV záření na delší dobu než u lidí s postižením, zvláště když absolvují několik sezení po sobě
- Flo Longhorn cituje výzkum Dr. Briana Duffeye, který uvádí příklad učitele a žáka pracujících v tmavé místnosti po dobu dvou hodin ve vzdálenosti přibližně 1,2 metru od zdroje světla; rovná se to dávce UV záření srovnatelné ke strávení přibližně 48 sekund na letním slunci; dochází k závěru, že pokud se UV světlo používá v tmavých místnostech přiměřeně, nedochází k riziku poškození zraku nebo spálení pokožky (Longhorn 1997, str. 5)
- pokud vyměňujete světelnou trubici, nezapomeňte použít modro-černou trubici, která je při vypnutí zbarvena do fialova; nepoužívejte tu s bílým zbarvením, protože ta je určena pro solária – nezpůsobuje světélkování předmětů a je zdraví nebezpečná při používání v multisenzorických místnostech
- uvědomte si, že někteří lidé se mohou v tmavých prostorách cítit ohroženi nebo klaustrofobicky
Účely využití
- získání a udržení pozornosti – někteří lidé se nechají snadno rozptýlit vedlejšími vizuálními podněty; v tmavé místnosti/prostoru se dá najednou prezentovat pouze jeden předmět a zvýraznit ho pomocí UV lampy, zatímco další předměty zůstávají skryty ve tmě
- na zrakovou stimulaci
- na povzbuzení sledování očima – pohybujte předměty nebo je zavěste
- na učení se kognitivních dovedností (např. barev, rozpoznávání obrázků, předmětů, čísel)
- jako zrakovou pomůcku pro příběh nebo téma
- jako zrakovou pomůcku pro naučení se úlohy
- na zobrazení grafické práce
Jak používat UV lampy na stimulaci různých smyslů
Dotek
- nechte účastníky ohmatat si různé bílé a fluoreskující předměty s různými texturami
Pohyb
- povzbuďte účastníky natahovat se a dotýkat se předmětů
- povzbuďte účastníky natahovat se a používat ventilátor s ovladačem a rozpohybovat tak fluoreskující a bílé předměty
Zrak
- dívejte se na různé barvy zářící pod UV světlem
Sluch
- přidejte fluoreskující předměty, které také vydávají zvuk (např. fluoreskující míčky s rolničkami uvnitř)
Vůně
- fluoreskující předměty navoňte
Další způsoby využití
- udělejte si přenosnou UV lampu použitím stolní lampy a zakoupením malé modro-černé tuby do ní
- dejte na nafukovací lehátko pokryté černou plachtou fluoreskující nebo bílé předměty; lehátkem pohybujte, aby předměty na něm nadskakovaly, nebo povzbuďte účastníky, aby se na lehátku hýbali a nechali předměty nadskakovat
- s použitím černých a bílých nebo fluoreskujících materiálů si udělejte dotykový obal pro vak na tekutinu; pro různé efekty naplňte vak vzduchem nebo vodou; na povlečení použijte suchý zip, aby se dalo snadno sundat pro potřeby praní
- nalepte na nafouknutý vak pásky fluoreskujícího papíru
- vyrobte obal na balón z bílého a fluoreskujícího materiálu; pověste je a povzbuďte účastníky, aby se za nimi natahovali a hýbali nimi, nebo jimi pohybujte pomocí ventilátoru
- vyrobte si dekorace použitím fluoreskujících barev, papírových talířků, ubrousků nebo jiných předmětů
- udělejte si koláže použitím bílých, fosforeskujících nebo jiných předmětů, které kontrastují pod UV světlem; udělejte fotografie/diapozitivy a promítněte je v multisenzorické místnosti
- malujte fluorescenčními barvami na černý papír; kresby vystavte v galerii s UV světlem
- malujte fluorescenčními barvami na tyl (tylovou látku); zmačkejte tyl na hromadu a vystavte ho pod UV světlem jako 3D grafiku; použijte velké kusy tylu a povzbuďte účastníky ke „kreslení“ procházením jejich vozíkem přes látku; ujistěte se, že používáte barvy na bázi vody, aby se vozíky daly snadno očistit
- různé předměty zvýrazněte páskami fluoreskujícího papíru; kreslete fluoreskujícími propiskami a na suchý zip nalepte části fluoreskujícího materiálu
- udělejte/kupte fluoreskující těsto pod UV světlo s použitím fluoreskujících kráječů
- na kousek paličky připevněte fluoreskující nebo bílé stuhy a vytvořte tak mávátka; účastníci mohou mávat mávátky a sledovat pohyb stužek pod UV světlem; pro ty, kteří mají problém udržet předměty, vytvořte ouško, aby jim rukojeť nevypadla
- některé rybářské vlasce mají modrý nádech, který pod UV světlem dobře září; připevněte je na špejli a vytvořte tak mávátka; zakoupit lze také fluoreskující rybářský vlasec
- na obruč připevněte stuhy fluoreskujícího rip-stop nylonu, podobného padákovým materiálům; zavěste ji pod UV světlo a pomocí ventilátoru uveďte stuhy do pohybu
- pracujte na uvědomování si těla
- na přenesení pozornosti na ruce účastníků použijte bílé rukavice
- namalujte nehty fluorescenčním lakem na nehty
- nasaďte si fluoreskující paruku
- noste fluoreskující pásky a náramky
- noste fluoreskující rámy na brýle
- použijte fluoreskující štít proti slunci
- nezapomeňte, že záměrem účastníků je vizuálně si všímat objekty v přirozeném prostředí, ne pouze pod UV světlem; i když je pro účastníky schopnost všímat si předměty pod UV světlem vyšší, zkuste na fluoreskující předměty zamířit pouze reflektorem; postupně zvyšujte intenzitu světla v místnosti a prezentujte fluoreskující předměty bez reflektoru pouze za přirozeného světla
- další užitečné nápady najdete v knize autorky Flo Longhorn – Enhancing Education through the Use of Ultraviolet and Fluorescing Materials
Zdroj:
Multisensory Rooms and Environments; Controlled Sensory Experiences for People with Profound and Multiple Disabilities, Susan Fowler, 2008, Jessica Kingsley Publishers
Zdroj ilustračního obrázku: www.rompa.com