Škola je plně organizována s kapacitou 170 žáků. Součástí školy je také speciální mateřská škola (SMŠ) s kapacitou 8 žáků. Zabezpečování výchovně vzdělávacího procesu probíhá v 21 třídách školy a jedné třídě SMŠ.
Výchova mimo vyučování je zabezpečena ve třech odděleních školního klubu dětí a ve dvou odděleních internátu. Škola zabezpečuje komplexní výchovu a vzdělávání žáků s mentálním postižením ze širokého okolí od prvního ročníku po devátý ročník, dle potřeb žáků. Vzhledem k tomu, že škola je internátního typu, zabezpečuje starostlivost i žákům ze vzdáleného okolí. Hlavním úkolem v návaznosti na primární vzdělávání je rozvíjet u žáků základní kompetence – systém vědomostí, zručností, dovedností, postojů a hodnotové orientace, respektujíc společenské, institucionální a specifické cíle. Prioritním cílem je respektování individuálních schopností a možností jednotlivých žáků vzhledem k jejich druhu a stupni postižení. Z tohoto hlediska škola a mateřská škola poskytují starostlivost žákům ve věku od 3 do 18 let s lehkým stupněm mentálního postižení, středním stupněm mentálního postižení, s těžkým až hlubokým stupněm mentálního postižení, žákům s vícenásobným postižením v kombinaci s mentálním postižením a žákům s autismem nebo dalšími pervazivními vývojovými poruchami s mentálním postižením. Při škole je také Centrum speciálně pedagogického poradenství (CSPP), které v odpoledních hodinách využívá Snoezelen místnost. Více informací najdete na internetové stránce školy.
Kontaktní osoba
PaedDr. Monika Krammerová, zástupkyně ředitele školy
E-mail: szsi139@stonline.sk
Tel: 0042136/ 631 20 72
Snoezelen místnosti
Máme částečně vybudované dvě místnosti, jednu jako měkkou hrovou místnost, nakolik škola se nachází ve třech vzájemně vzdálených budovách. V multisenzorické místnosti máme bílou část, kde vykonáváme i bazální stimulaci. Tuto místnost využíváme i jako hrovou místnost a tmavou místnost. Místnost je rozměrově prostorná a členěná. V současnosti dokončujeme smyslovou zahradu.
Vybavení Snoezelen místnosti
- vodní postel s baldachýnem
- optická vlákna se světelným zdrojem
- bublinkový válec
- interaktivní ovladač pro optická vlákna a bublinkový válec
- aromadifuzér Oáza s přehrávačem melodií
- Space projektor
- pomůcky na polohování
- plyšové hračky
- hmatové kostky
- zátěžové plyšáky
- závěsná houpačka
- polohovací vak
- fitness míče
- hudební nástroje
- hudební hračky
- kuličkový bazén
- barevné reflektory s točící se zrcadlovou koulí
- světelné hadice
- lampy se světelnými efekty a s bublinkovým efektem
- pískový stůl
- chodník s různými povrchy
- hmatová stěna
Vybavení měkké hrové místnosti
- kuličkový bazén
- sestava molitanových matrací
- polohovací vak
- houpačka
- nástěnné pohybové tabule (rozvoj motoriky nohou a rukou)
- hmatové a manipulační pomůcky
- fitness míče
- umělé kameny
- pískový stůl
- CD přehrávač se sluchátky
- perkuse
- pomůcky na vnímání drsného, hladkého, horkého, studeného povrchu
Klienti
V SZŠ a SMŠ pracujeme se žáky s mentálním postižením různého stupně. Našimi žáky jsou i děti s vícenásobným postižením a s pervazivními vývojovými poruchami v kombinaci s mentálním postižením. Věk žáků v mateřské škole je od třech let v základní škole maximálně do 18 let.
V CSPP je zastoupení klientů různorodější. Pracujeme s klienty s vývojovými poruchami učení, narušenou komunikační schopností, ADHD, poruchami chování, poruchami sluchu, mentálním postižením, tělesným postižením, vícenásobným postižením.
Využívání Snoezelenu
Snoezelen využíváme zejména jako terapeutickou aktivitu pro žáky s vícenásobným postižením a žáky s pervazivními vývojovými poruchami v kombinaci s mentálním postižením v rámci výchovně vzdělávacího procesu v SZŠ a SMŠ. Snoezelen využíváme i v CSPP na terapeutické aktivity u dětí s vícenásobným postižením v kombinaci s mentálním postižením a jako podpůrný prostředek při rediagnostice vývojových poruch učení, ADHD a jiných zdravotních postižení (sluchový postih, narušená komunikační schopnost). V místnosti realizujeme individuální i skupinové pobyty. Individuální práce se využívá především u klientů CSPP, součástí je i zapojování členů rodiny (většinou matek). Skupinová práce se využívá v průběhu vyučování.
Snoezelen terapii uskutečňujeme již 6 let. Za tu dobu jsme zpozorovali progresivní výsledky ve všech oblastech rozvoje osobnosti dítěte. Ve významné míře napomáhá v odstraňovaní agresivity. Velmi dobré výsledky zaznamenáváme u dětí s vícenásobným postižením a dětí se spazmy, které se při pobytu na vodním lůžku uvolní a jsou schopny v plné míře přijímat multisenzorickou stimulaci.