Spojená škola poskytuje výchovu a vzdělávání dětem a žákům s mentálním postižením a vícenásobným postižením (k mentálnímu postižení přidružené tělesné, smyslové, zdravotní postižení a poruchy autistického spektra).
Složkami Spojené školy internátní jsou speciální základní škola, speciální mateřská škola, praktická škola. Součástí školy je školský internát a školský klub dětí. Školu navštěvuje 147 žáků. Více informací o škole najdete na její internetové stránce.
Kontaktní osoba
Mgr. Jana Korušiaková
E-mail: janakorusiakova@gmail.com
Multisenzorická místnost
Na škole se nachází jedna multisenzorická místnost. Zvolili jsme smíšené multisenzorické prostředí pro jeho variabilitu a flexibilitu.
Vybavení místnosti
- bublinkový válec s interaktivním ovládačem
- obrovský bublinkový válec
- optická vlákna se světelným zdrojem
- projektor Super Solar 100C
- obrázkové kotouče – vesmírný rituál, velryby, při moři
- kotouče s tekutinou – jemné barvy, syté barvy, oranžová/žlutá
- prvky dotekové stěny
- dotekové polštářky
- balanční kolíska
- kuličkový bazén
- aromadifuzér Oáza
Klienti
Žáci se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením nebo mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením, sluchovým postižením nebo poruchou autistického spektra.
Využívání Snoezelenu
Snoezelen využíváme od roku 2011 jako pedagogicko-podpůrný přístup. V místnosti se usilujeme rozvíjet smyslové vnímání, motoriku a komunikační zručnosti. Místnost také využíváme s cílem navodit u žáků relaxaci a uvolnění a zredukovat agresivní a autoagresivní projevy.
Edukace žáků s těžkým vícenásobným postižením vyžaduje jedinečný, promyšlený, cílený přístup, který je nejvíc zaměřen na stimulaci motoriky a vnímání. Pedagogicko-podpůrný přístup nám umožňuje co nejlépe a nejefektivněji využít koncepci Snoezelen v praxi.
V multisenzorické místnosti realizujeme individuální a skupinové aktivity. Individuální formu využívá zejména školní logopedka a školní psycholožka. Snoezelen využívají jako prostředí, které stimuluje a zároveň působí uklidňujícím dojmem. Skupinovou formu využívají třídní učitelé při různých předmětech s cílem stimulovat, posilnit vnímání a motoriku.
Snoezelen především podporuje vnímání a motoriku. Stimulujeme-li tyto dvě oblasti osobnosti, žák se tzv. nastartuje, zlepší se jeho koncentrace, intenzivněji přijímá podněty, rozvíjejí se jeho kognitivní procesy. Začíná si uvědomovat sebe a své okolí. Snaží se ho změnit – pouštět různé komponenty. Tím se podporuje jeho seberealizace. Chce dávat najevo radost, co vede k rozvoji komunikace a řečového projevu. Žák se naučí (díky prostředí a jeho komponentům) uvolnit se a tím relaxovat, co je důležité při všech diagnózách vyplývajících z vícenásobného postižení.
Kromě metody Snoezelen v místnosti realizujeme bazální stimulaci, muzikoterapii a biblioterapii.