Skip to main content

Spojená škola, Malé Tatry 3, Ružomberok

Základní škola pro děti A, B, C, variantu. Dětí z C variantu je počtem 7, dalších 6 je vzdělávaných při DSS. Více informací o škole najdete na její internetové stránce.

Kontaktní osoba

Mgr. Silvia Kedroňová – speciální pedagog

E-mail: kesi710@zoznam.sk

Tel: 0908 200 370

Snoezelen místnost

Multisenzorickou místnost máme zřízenou od 4. 6. 2010.

Klienti

Hluboká a těžká MR, kombinované postižení, (nechodící, nemluvící, zrakově postižení, DMO…) od 10 do 17 let. Zkoušela jsem i hyperaktivního chlapečka, ale to jen na chvilku a náhodou (vběhl mi tam a cítil se celkem fajn). Budu s ním pokračovat…

Využívání Snoezelenu

Zatím pracuji krátce, jen pár týdnů. Nejprve jsem se zaměřila na určitou diagnostiku, sama jsem byla zvědavá, jak děti budou reagovat, jak se tam budou cítit. Děti reagovaly různě. Dva chlapečci, zcela ležící a nepohybliví, byli velmi spokojeni, jeden chlapeček na vozíčku, mluvící, měl dost obavy na vodní posteli. Jedna nemluvící chodící holčička ani nechtěla vejít dovnitř, druhou holčičku nemluvící, chodící, zaujal zejména klavír. Plánuji využívat všechny tři možnosti využití terapie.

Místnost máme velkou 3×4 metry. Po jejím identifikování následovaly hodiny surfování po netu – obrázky, texty na inspiraci, webové obchody. 
Vodní postel jsme sehnali na www.vodnipostele.eu – dodali za pár dní, pracovník přicestoval až z Prahy, montáž trvala asi 3 hodiny. Lze si objednat různé rozměry, pohyblivost, podstavec a jiné doplňky. Vyšla nás na 30 000 SK (1000 EUR). 
Světelné pomůcky jsme zakoupili u nás v obchodě – elektro (spolu asi 5000 SK), disko kouli máme z Lidlu (silvestrovská akce, ale dostat i na internetu).

Na čichovou stimulaci jsem koupila vonné oleje a naplnila jsem skutečné vůně (do obalů z fotofilmů – vanilka, skořice, hřebíček, koření… Jsou trochu nepraktické, mohou se vysypat, nahradím raději olejíčky.).

Hmatová stimulace – pohrála jsem se s hmatovými deskami za postelí – slouží i jako dekorace (kožešinky, látky, třpytivé dárkové sáčky, balící papíry, drátěnky na nádobí, kuličky, kamínky, zvonkohra …). Jsou nalepené na kartonu, dají se odtud vybrat a nabídnout dětem i ve vodorovné poloze. Dále plyšové hračky (každá z jiného materiálu), a ještě sáčky naplněné různým materiálem (rýže, hrách, peří, kuličky, fazolky…). Kolegyňka ušila hmatové polštářky s různými povrchy, naplnila vatou v sáčku (šustí) a bylinkami (voní). Já jsem je připnula špendlíky na polystyrénovou desku, se kterou jsem potřebovala zakrýt zástrčku s kabely.

CD přehrávač máme zatím ve velké skříni (za ní jsou druhé dveře – nefunkční), pak dokoupíme Hi-Fi systém s „repráky“, ty půjdou kolem postele.

Zraková stimulace – ještě doplníme projektor na obrázky, velmi se mi líbí bublinkové válce a optická vlákna: to jednou určitě budeme mít.

Hmatová stimulace – postupně doplníme další pomůcky na hmatovou stimulaci (nádobky s různými materiály), pro somatickou stimulaci deky, polohovací polštáře, a ještě pomůcky na vibrační stimulaci.

Chtěli jsme i houpačku, ale závěsná síť nebyla pro naše děti vhodná, protože jejich tělíčka jsou dost deformovaná, (skolióza), chtěla jsem rozkládací zahradní houpačku, ale usoudili jsme, že by zabrala hodně prostoru a vodní postel je dost „houpací“.

Na sluchovou stimulaci máme i malé klávesy, kde si mohou děti volit různé zvuky i rytmy. Jsou umístěny na otáčivé desce směrem k posteli pro ležící dětičky. Dále chceme ještě doplnit Orffovy nástroje.

Chuťovou stimulaci budeme doplňovat průběžně, hlavně po dohodě s rodiči, protože nevíme, jak děti reagují na příjem různých potravin (mají hlavně kašovitou stravu), zda nemají alergie a jak snášejí různé chutě a různé druhy potravin.

Peníze na realizaci jsme čerpali hlavně z účtu naší neziskové organizace Děti naděje – (hlavně na pomůcky). Něco přispěli rodiče, kolegové, podnikatelé a hlavně příspěvky z 2 % z daní. Další peníze poskytla p. ředitelka z rozpočtu školy (k vybavení – žaluzie, koberec, barvy, nábytek…). Ostatní věci jsme si zajistili svou prací, pílí a ochotou pomoci.

V podstatě „fungujeme“ jen pár týdnů, ale už po prvních návštěvách dětí jsem viděla, jaké jsou spokojené, uvolněné, jak otevírají svá očka a vnímají zázračný svět kolem sebe. A nadšeni jsou i rodiče, že je to pro jejich děti něco nového, jiného, krásného, bohatého.