Škola vzdělává žáky s mentálním postižením, s mentálním a vícenásobným postižením a žáky s autismem. V rámci edukačního procesu jsou žákům poskytovány i další formy podpory jako logopedie, Snoezelen, canisterapie.
Místnost pro senzorickou integraci
Místnost pro senzorickou integraci vznikala a zařizovala se postupně od roku 2015. Disponovali jsme jen některými pomůckami, které nám umožňovaly aplikovat prvky SI (houpačka, trampolína, pojízdná deska) a několika pomůckami na podporu hrubé motoriky. Plně dovybavit místnost se nám podařilo na jaře 2017 díky projektu podpořeného nadací KIA Motors.
Vybavení místnosti
Místnost obsahuje mnoho pomůcek pro vestibulární, proprioceptívní i taktilní imput:
- houpací platforma
- sedlová houpačka
- houpací křeslo
- houpací síť s podložkou
- závěsný systém pro houpačky
- soupravu lan
- pojízdná deska
- balanční deska
- kolotoč
- trampolína
- senzorický tunel
- prolézací tunel
- míče různých velikostí a vah
- velký polohovací vak
- několik prvků molitanové sestavy – schody, kostka, klín, válce…
- balanční kvádry
- rovnovážný kužel
- zátěžové vesty
- zátěžový had
- říční kameny
- hmatové disky
- hmatové stopy
- domeček s kuličkami
- trubicová dráha
- taktilní kroužky
- házecí kapsičky
- vzduchové polštářky
- malé míčky různé tvrdosti
- barevné kužely, tyče a kruhy
- velký box s drobnými korálky
- difúzní hmoty – pěna, sliz
- žebřiny
- žíněnky a hrubé pěnové podložky
Klienti
Senzorickou místnost navštěvují zejména žaci s poruchami autistického spektra, případně žáci se středně těžkým mentálním postižením nebo žáci s těžkým mentálním postižením a žáci s vícenásobným postižením.
Využívání místnosti
Místnost se využívá nejen na senzorickou integraci, ale má variabilní využití.
Senzorickou integraci vykonává certifikovaný speciální pedagog ve vymezených časech. Žáci jsou vybíráni na základě konzultace s třídním učitelem a pracujeme na konkrétních problémech v každodenním fungování žáka ve třídě, případně domácím prostředí. Intervence vždy probíhá individuálně 1:1. Předchází jí diagnostika, která sestává z rozhovoru s pedagogem, senzorického profilu, Baseline v senzorické místnosti a klinických pozorování (podle možností a schopnosti žáka spolupracovat). U některých žáků se v místnosti vykonává senzomotorická stimulace.
Kromě senzorické integrace místnost slouží jako motivace a odměna pro žáky s autismem a také slouží k volnočasovým aktivitám pro žáky v rámci školního klubu.
Kontaktní osoba
PaedDr. Jana Hrčová, Ph.D.
speciální pedagog
https://szsrbk.edupage.org/
Galerie