Skip to main content

Spojená škola Malé Tatry 3 Ružomberok

Škola vzdělává žáky s mentálním postižením, s mentálním a vícenásobným postižením a žáky s autismem. V rámci edukačního procesu jsou žákům poskytovány i další formy podpory jako logopedie, Snoezelen, canisterapie.

Místnost pro senzorickou integraci

Místnost pro senzorickou integraci vznikala a zařizovala se postupně od roku 2015. Disponovali jsme jen některými pomůckami, které nám umožňovaly aplikovat prvky SI (houpačka, trampolína, pojízdná deska) a několika pomůckami na podporu hrubé motoriky. Plně dovybavit místnost se nám podařilo na jaře 2017 díky projektu podpořeného nadací KIA Motors.

Vybavení místnosti

Místnost obsahuje mnoho pomůcek pro vestibulární, proprioceptívní i taktilní imput:

  • houpací platforma
  • sedlová houpačka
  • houpací křeslo
  • houpací síť s podložkou
  • závěsný systém pro houpačky
  • soupravu lan
  • pojízdná deska
  • balanční deska
  • kolotoč
  • trampolína
  • senzorický tunel
  • prolézací tunel
  • míče různých velikostí a vah
  • velký polohovací vak
  • několik prvků molitanové sestavy – schody, kostka, klín, válce…
  • balanční kvádry
  • rovnovážný kužel
  • zátěžové vesty
  • zátěžový had
  • říční kameny
  • hmatové disky
  • hmatové stopy
  • domeček s kuličkami
  • trubicová dráha
  • taktilní kroužky
  • házecí kapsičky
  • vzduchové polštářky
  • malé míčky různé tvrdosti
  • barevné kužely, tyče a kruhy
  • velký box s drobnými korálky
  • difúzní hmoty – pěna, sliz
  • žebřiny
  • žíněnky a hrubé pěnové podložky

 

Klienti

Senzorickou místnost navštěvují zejména žaci s poruchami autistického spektra, případně žáci se středně těžkým mentálním postižením nebo žáci s těžkým mentálním postižením a žáci s vícenásobným postižením.

Využívání místnosti

Místnost se využívá nejen na senzorickou integraci, ale má variabilní využití.

Senzorickou integraci vykonává certifikovaný speciální pedagog ve vymezených časech. Žáci jsou vybíráni na základě konzultace s třídním učitelem a pracujeme na konkrétních problémech v každodenním fungování žáka ve třídě, případně domácím prostředí. Intervence vždy probíhá individuálně 1:1. Předchází jí diagnostika, která sestává  z rozhovoru s pedagogem, senzorického profilu, Baseline v senzorické místnosti a klinických pozorování (podle možností a schopnosti žáka spolupracovat). U některých žáků se v místnosti vykonává senzomotorická stimulace.

Kromě senzorické integrace místnost slouží jako motivace a odměna pro žáky  s autismem a také slouží k volnočasovým aktivitám pro žáky v rámci školního klubu.

Kontaktní osoba

PaedDr. Jana Hrčová, Ph.D.
speciální pedagog
https://szsrbk.edupage.org/

 

Galerie